Myjnie samoobsługowe i bezdotykowe - Green Steam

Myjnie samoobsługowe i bezdotykowe

Już od kilkunastu lat w Polsce można zauważyć znaczący wzrost zainteresowania myjniami bezdotykowymi, czy też inaczej mówiąc, myjniami samoobsługowymi wśród kierowców. Ciężko się temu dziwić, gdyż tego typu czyszczenie samochodów – pomimo, że wymaga trochę wysiłku – jest kilkukrotnie tańsze. W parze z wzrastającym zainteresowaniem usługami, od wielu lat możemy zaobserwować niesłabnący wzrost ilości miejsc, w których można bezdotykowo umyć auto. W weekendy czy święta, a nawet w dni powszednie o określonych godzinach skorzystanie z tego typu usługi wiąże się bardzo często ze staniem w kolejce. Myjnie tego typu są w Polsce coraz popularniejsze i każdy kolejny rok przynosi kolejne wzrosty w tym obszarze. Szacuje się, że w latach 2005-2015 przybyło w Polsce ponad 2 tysiące obiektów tego typu. Polacy, jako społeczeństwo coraz bardziej zamożne bardziej cenią sobie czas, który zaoszczędzą przy umyciu auta w myjni bezdotykowej niż kilka złotych, które muszą poświecić na ten wydatek. Abstrahując całkowicie od przepisów prawnych, które często zabraniają mycia auta na podwórkach osiedli i skwerach, spędzanie weekendu ze szmatką i wiaderkiem przy pucowaniu swojego auta odeszło już po prostu do lamusa. Najlepszą alternatywą dla tego typu rozwiązania są właśnie myjnie bezdotykowe. Alternatywą dla samoobsługowego mycia jest wizyta w ręcznych myjniach parowych, na którą co prawda trzeba poświęcić więcej czasu, ale jakość mycia jest dużo wyższa. Jedną z firm, która wprowadziła i rozpowszechniła tego rodzaju mycie parowe na rynku jest firma Greensteam. Oferują oni cały wachlarz produktów, zaczynając od całych kompletów gotowych, stacjonarnych myjni, poprzez stanowiska parowe przeznaczone do prania tapicerki i całego wnętrza samochodu, aż po usługę zbudowania kompletnej jednostki – pojazdu, który sam w sobie jest właśnie tego typu mobilną myjnią parową, a do tego gotowym pomysłem na biznes.

Rozwój branży myjni

Bardzo ważnym aspektem rozwoju branży myjni samochodowych w Polsce jest wysoka rentowność takiego przedsięwzięcia. Myjnie samoobsługowe powstają już nie tylko w dużych miastach, przy supermarketach i stacjach benzynowych, ale również w małych miejscowościach i wsiach. Z kolei tradycyjne myjnie ręczne stopniowo przekształcają się w dużo wyższej jakości punkty pielęgnacji samochodów lub salony auto-detailingowe, coraz częściej wykonujące usługi czyszczenia przy pomocy maszyn parowych.

Ogółem mówiąc w naszym kraju rynek myjni podzielił się na cztery główne kategorie:

  • samoobsługowe myjnie bezdotykowe
  • automatyczne myjnie szczotkowe
  • myjnie ręczne i myjnie parowe
  • myjnie mobilne z dojazdem do klienta

Myjnie ręczne, kiedyś stanowczo najpopularniejsze - być może ze względu na niezbyt zaawansowany technologicznie proces – w dzisiejszych czasach mają spore kłopoty. Pomimo tego, że sposób ten pozwoli na najdokładniejsze umycie samochodu, to jest on nie tylko bardzo czasochłonny ale i drogi. Mając na uwadze zmieniające się preferencje kierowców, myjnie ręczne coraz częściej przekształcają się w myjnie parowe, świadczące usługi na dużo wyższym poziomie lub salony auto-detailingowe. Automatyczne myjnie szczotkowe oferują sporą oszczędność czasu, jednakże jest to okupione niższą jakością mycia, która pomimo rozwoju technologii, dalej pozostawia wiele do życzenia. Usługi myjni automatycznych przeznaczone są też dla bardziej zamożnych klientów. Najbardziej popularną opcją są samoobsługowe myjnie bezdotykowe. W porównaniu do pozostałych, opcja ta gwarantuje na pewno wyższa jakość za wciąż bardzo przystępną cenę. Dzięki temu właśnie, takie myjnie kuszą klientów i są idealnym kompromisem pomiędzy drogimi myjniami, a myciem ręcznym sprawiając, że można komfortowo i dokładnie umyć swoje auto za dobre pieniądze. Najmłodszą kategorią są myjnie mobilne z dojazdem do klienta rozpropagowane przez firmę Greensteam. Usługi myjni mobilnej świadczone są przez specjalnie przystosowane do tego jednostki wyposażone w maszyny parowe. Jednostki te świadczą zarówno usługi mycia samochodów jak i domów, biur i powierzchni przemysłowych.

Dystrybutorzy myjni bezdotykowych

Na rynku polskim usługi z zakresu dystrybucji oraz montażu tego typu myjni oferuje kilka głównych firm.

Spośród nich na pewno można wymienić firmę Eurowash Sp. z o.o., która posiada ponad 70 myjni w całej Europie, stanowcza większość jednak mieści się na terenie Polski. W ofercie znajdziemy przeróżne oferty na inwestorów, pakiety do wyboru czy dodatkowe usługi, takie jak: odkurzacze samochodowe lub dodatkowe szczotki do myjni bezdotykowej. Producent zapewnia wsparcie w przypadku zdecydowania się na prowadzenie takiej działalności przez osoby indywidualne, a na jego stronie znaleźć możemy wskazówki dotyczące tego, gdzie taką myjnie najlepiej ulokować oraz na jaki typ myjni najlepiej się zdecydować, by interes ten był jak najbardziej opłacalny i perspektywiczny na przyszłość.

Marką, na którą warto zwrócić uwagę jest na pewno niemieckie EHRLE. Wyróżniona w 2018 roku przez prestiżową nagrodę ” Laur Konsumenta” oraz „Top Marka” jest na pewno firmą, która z odwagą patrzy w przyszłość. Jest to wybór dla ludzi ceniących sobie bezpieczeństwo oraz pewność marki, gdyż zbudowanie sobie dobrej reputacji w całej Europie nie bierze się z niczego. Ehrle dla swoich klientów przygotowało kilka klasycznych pakietów, oraz bardzo obszerną ofertę ogólną, zawierającą nawet specjalistyczne myjki przeznaczone do przemysłu spożywczego, spośród których mogą oni wybrać najbardziej im odpowiadający, by otworzyć swoją pierwszą stacjonarną myjnię samoobsługową, lub udoskonalić istniejący biznes. Jest to firma na pewnych fundamentach, która wspiera swoich franczyzobiorców, a świetna renoma sama w sobie świadczy o niebywałej jakości i dbałości o szczegóły.

Kolejną firmą tworzącą sieć myjni bezdotykowych jest Tixewash Sp.j. Jak sami o sobie mówią, przy tworzeniu myjni kładą przede wszystkim nacisk na tanią eksploatację takich myjni, wygodę użytkowania, ekologię i sprawne systemy odprowadzania wody, a także wsparcie ze strony producenta w trakcie prowadzenia takiej myjni. Posiadają oni do wyboru kilka głównych pakietów, z których wybrać można najbardziej nas interesujący i dopasowany do aktualnie panującego rynku i otoczenia inwestycyjnego.

Następną wartą uwagi firmą z branży jest z pewnością Corrimex, działająca na rynku Polskim już od 1991 roku. Ich najmocniejszą stroną jest z pewnością doświadczenie w budowaniu tego typu myjni, którym szczycą się na swojej stronie internetowej. Kładą oni przede wszystkim nacisk na spełnienie oczekiwań klientów oraz zapewnienie świetnej jakości gotowego produktu. Cała produkcja i budowa tego typu myjni jest zależna od kilku głównych czynników, takich jak dostęp do mediów oraz koszta przyłącza do instalacji wodno-kanalizacyjnych, a także innych. Firma, oprócz najbardziej powszechnych myjni samoobsługowych w swojej ofercie przedstawia również myjnie automatyczne/szczotkowe, a także myjnie tunelowe, które są kompletną innowacją na rynku myjni, wspierająca środowisko ekologiczne poprzez niskie straty wody i zastosowanie inteligentnych robotów myjących. Dzięki temu zamiast uniwersalnego programu mycia, który nie pasuje idealnie do każdego rodzaju auta, mamy roboty dopasowujące się do konkretnego modelu naszego samochodu, myjące dokładniej i bardziej precyzyjnie.

Jednym z głównych graczy na rynku jest również sieć BKF Myjnie, która wyróżnia się między innymi tym, że wprowadzają do obrotu również własne środki chemiczne, a do rozpoczęcia działalności i otwarcia swojej własnej myjni pod ich szyldem zachęcają tym, że zajmują się wszystkimi formalnościami i papierologią. Najważniejszym jednak czynnikiem, na który można zwrócić uwagę w ich przypadku jest wprowadzenie aplikacji myjni, która pozwala na płacenie za usługę z poziomu smartphona. Jest to duże uproszczenie, ponieważ nie trzeba nosić przy sobie drobniaków, a wbudowana w aplikacji mapa wskaże nam gdzie znajdziemy najbliższe myjnie. Tak innowacyjne podejście sprawia, że BKF Myjnie ma potencjał wzrostowy, a nowe technologie są na pewno ich mocną stroną w porównaniu z konkurentami.

Jednym z wiodących producentów tego typu rozwiązań w branży jest również popularna firma KÄRCHER, która produkuje nie tylko gospodarcze myjki ciśnieniowe, ale także do użytku osobistego w domu. Niemiecka firma dostarcza gospodarcze myjnie, pozwala na wybudowanie własnej stacji, a także zapewnia szeroki serwis urządzeń z tego zakresu.

Kolejną znaczącą firmą na tym rynku jest ABOX System, która z końcem 2016 roku miała aż 150 myjni bezdotykowo-samoobsługowych na terenie Polski. Wraz z rozwojem sieci w kraju rozpoczęła ekspansję za granicę oferując – jak w przypadku innych firm – pomoc w założeniu własnego obiektu. Oprócz myjni obsługujących samochody osobowe, ważną kwestią jest dystrybuowanie przez nich myjni, w których można samemu umyć także samochody ciężarowe. Zajmują się oni całym procesem inwestowania w taką myjnię w różnych wersjach, jakie oferują, czyli tzw. „kontenerowych”, modułowych, a także myjni wewnętrznych.

Jedną z firm, na które również warto zwrócić uwagę jest marka ADBUDMyjnie działająca na rynku Polskim od 2005 roku. Firma o bardzo szerokich horyzontach, zajmująca się również układaniem kostki brukowej, przygotowywaniem - karczowaniem terenu, przyłączaniem mediów, a nawet wykonywaniem wykopów i wylewek betonowych. Na ich stronie można znaleźć kilka wariantów do wyboru, spośród których każdy może wybrać odpowiadający mu idealny obiekt, który stanie się inwestycją, biznesem i źródłem dochodów.

Jedną z najważniejszych marek w tym zestawieniu, i głównym graczem w branży myjni samochodowych będzie na pewno wspomniana wcześniej firma Greensteam, oferująca nieco inne rozwiązania od pozostałych graczy. To właśnie najbardziej ją wyróżnia i pozwala zwrócić na nią nieco więcej uwagi. Firma Greensteam od lat działa na rynku myjni samochodowych w całej europie otwierając każdego roku ponad 200 myjni samochodowych (zarówno stacjonarnych myjni parowych jak i myjni mobilnych). Od niedawna firma jest obecna również na rynku myjni bezdotykowych oferując samoobsługowe myjnie parowe do czyszczenia tapicerki. Jest to rozwiązanie, które nie tylko rewolucjonizuje rynek myjni samoobsługowych w Polsce, ale też często jest alternatywą dla tego rynku kusząc inwestorów wyższymi zyskami i niższymi kosztami inwestycji.

Rozwój branży myjni samoobsługowych w Polsce

W najbliższych latach możemy spodziewać się wciąż zwiększającego popytu na tego typu usługi, który odbywał się będzie na wielu płaszczyznach. Inwestycje w dalszym okresie będą występować na pewno na terenach mniej zurbanizowanych, niewyposażonych jeszcze w tego typu infrastrukturę. Kluczem do sukcesu jest – jak w wielu branżach – prawidłowe odczytywanie sygnałów z lokalnego rynku, dostosowanie odpowiedniej oferty oraz trafne przewidzenie skali oraz jakości zapotrzebowania na usługi myjni w tym rejonie.

Ważnym aspektem, który warto poruszyć jest to, że myjnie samoobsługowe świetnie komponują się w zestawie z takimi usługami jak stacje benzynowe, wymiana olejów, czy sprzedaż akcesoriów samochodowych. Dzięki takim zabiegom na pewno zauważalne będzie zwiększenie przychodów z działalności. Ważne w tym przypadku to trafić w odpowiednią grupę ludzi, tzw. target, który w tego typu miejscach na pewno znajdziemy. Duże znaczenie wyróżniające spośród innych dystrybutorów myjni ma na pewno wprowadzenie różnych sposobów płatności. Mimo, że coraz powszechniejsze, to jednak wciąż niszowe są np. rozmieniarki pieniędzy na myjniach samoobsługowych. Dzięki temu nie trzeba myśleć by przyjeżdżać z odpowiednio odliczoną kwotą monet, co sprawia klientowi kolejny kłopot, lecz zapewnia dodatkowy komfort, a użytkownik myjni nie musi się martwić, że braknie mu pieniędzy i zostawi swoje auto np. w pianie. Kolejnym rozwiązaniem, którego wciąż próżno szukać na większości obiektów jest oczywiście możliwość płatności kartą, usprawniająca wyżej wspomniany problem płatności do maksimum.

Ostatnio bardzo głośną i coraz popularniejszą rzeczą są montowane na tego typu obiektach myjnie parowe do prania tapicerki. Zamontowanie takich urządzeń przynosi bowiem bardzo wiele korzyści w tych miejscach. Nie dość, że zwiększa obrót przyciągając dodatkowych klientów, którzy skuszeni wygodą często zostają na dłużej i nie muszą jeździć w kilka różnych miejsc, by dokładnie wyczyścić swoje auto, to wyróżniają się całkowicie na tle takiej samej konkurencji. Wystarczy jedna wizyta w tego typu myjni i mogą oni wyczyści auto od podstaw, aż po wnętrza. Daje to niesamowite poczucie komfortu i pokazuje, że jest to coś bardzo potrzebnego na polskim rynku, czego wcześniej oferowało bardzo niewiele myjni samoobsługowych. Powracający klienci, często zostają na dłużej, co już teraz zauważyło wielu właścicieli, przez co urządzenia te zyskują szybko na popularności i jest to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się nowości na rynku.

Czy warto inwestować w myjnie?

Pierwszą i podstawową zaletą myjni jako biznesu jest to, że nie trzeba jej poświęcać zbyt wiele czasu, można zatem traktować ją jako zajęcie dodatkowe lub uzupełniające do posiadanych już przedsięwzięć. Na pewno przypuszczać można, że trend wzrostowy do szeroko pojętych inwestycji w myjnie zostanie utrzymany na podobnym poziomie co w ostatnim czasie. Często stosowanym sposobem finansowania myjni staje się branie jej w leasing, jednak w tym przypadku po zapłacie raty leasingowej nie wychodzi się na zero, lecz przynosi ona realny zysk. Myjnie charakteryzują się także bardzo dużą płynnością i – jak sama nazwa „samoobsługowe” wskazuje – niską zależnością od czynnika ludzkiego. Właśnie w ten sposób eliminuje się dwa ważne czynniki, brane pod uwagę jako ryzyko w prowadzeniu biznesu.

Przy tworzeniu planu biznesowego w pierwszym stadium, lub już przy samym otwieraniu biznesu, warto pomyśleć o różnych komplementarnych dodatkach, które skuszą dodatkowych klientów do odwiedzenia nas. Ważną rzeczą jest branie pod uwagę przeobrażania się polskiego społeczeństwa i coraz większy nacisk ludzi na rzeczy tradycyjne i ekologiczne. Myjnie parowe z pewnością spełniają ten drugi warunek, przyciągając ponadplanowych klientów. Z całą pewnością warto w takim razie pomyśleć również o nich, jako o czymś mogącym dobrze wpłynąć na rozwój naszego biznesu.

Trendy

Do trendów zaliczyć można w ostatnim czasie nie tylko wspomniane wcześniej transakcje bezgotówkowe, lecz ogólne monitorowanie i zarządzanie myjnią przez internet. W ten sposób można monitorować wszystkie jej parametry i zdalnie mieć nad nią kontrolę. Do tego można zlecić działanie jakiejś outsourcingowej firmie ochroniarskiej, która nie tylko będzie monitorować taki obiekt na bieżąco pod względem bezpieczeństwa, ale również sprawdzać czy korzystanie z niej przebiega w sposób prawidłowy. Daje to możliwość wczesnego wykrywania nieprawidłowości, co świetnie przekłada się na dokładną analizę danych z nawet większej ilości myjni, a w szerszej i bardziej bezpośredniej perspektywie na oszczędności.

Dość ważną częścią całej tej tzw. branży myjni bezdotykowych jest ostatnimi czasy również sieć zwana Czysto.pl. Warta zwrócenia uwagi o tyle, że jest to jedyna tego typu firma w Polsce nie tyle dystrybująca automaty myjniowe, ale zapewniająca zainteresowanym ofertę franczyzową. Pomaga jednak tylko w kilku kwestiach: szeroko pojętego know-how, dofinansowania oraz co najwyżej pomocy w wybraniu gruntu pod tego typu obiekt. Niestety w trakcie prowadzenia działalności jesteśmy zdani sami na siebie.

Najnowszym trendem w tym segmencie pozostaje jednak wciąż innowacyjne podejście do tematu myjni, co uwidacznia się w coraz to nowych wynalazkach i sposobach mycia. Wcześniej wspomniane myjnie parowe oferowane przez np. firmę Greensteam pokazują, że nie wszystko w tej kwestii zostało jeszcze pokazane. Cieszy fakt, że nie jest to wymarły temat, a fakt czyszczenia samochodu wciąż można modernizować, wdrażając nowe techniki i doskonaląc technologię, która jest niezbędna do dokładnego umycia auta. Tego typu samoobsługowe odkurzacze parowe wyznaczają całkiem nową ścieżkę w branży, w którą być może podąży wielu użytkowników pojazdów, gdyż zważając na jakość czyszczenia jest to całkowicie uzasadnione.

 

Najważniejsze argumenty ZA myjnią samoobsługową – podsumowanie

1. Zarówno samo wybudowanie myjni samoobsługowej, ale i jej późniejszy, całościowy koszt utrzymania, nie wypadają wcale źle w porównaniu z innymi typami biznesów oraz wkładem potrzebnym do rozpoczęcia działalności. Docenią to zarówno inwestorzy, jak i późniejsi użytkownicy, którzy możliwość umycia auta w kilkanaście minut kosztem kilku do kilkunastu złotych potraktują, jako atut.

2. Bezobsługowość tego typu przedsięwzięcia to nie tylko długofalowa oszczędność na pracownikach, jest to także świetny sposób na prowadzenie biznesu 24 godziny na dobę. Dzięki temu, że nie wymaga on obsługi przeszkolonego personelu przez cały czas, biznes ten jest bardzo elastyczny, a także zrzuca z barków ciężar poszukiwania odpowiednich kadr i ustalania zmian.

3. Szerokie spektrum wyboru pomiędzy różnymi dostawcami tego typu usług, pomoże nam w zbudowaniu własnej myjni, dokładnie w takiej konfiguracji, jaka będzie nam odpowiadać. Doświadczeni fachowcy z tej dziedziny od lat produkujący myjnie bezobsługowe idealnie pomogą nam dobrać pakiet odpowiadający naszym oczekiwaniom biznesowym.

4. Mycie tego typu jest całkowicie bezpieczne dla lakieru, a dodatkowe programy woskowania i nabłyszczania sprawiają, że karoseria samochodu będzie świetnie wyglądać. Jest to wobec tego nie tylko przedsięwzięcie czysto ekonomiczne, lecz również zapewniające świetną jakość usługi.

5. Szeroki wybór dodatkowych akcesoriów sprawi, że zbudujemy dokładnie taką myjnię, jaka będzie nam odpowiadać. Dzięki temu to my zdecydujemy, jaki model jest potrzebny w okolicy i najlepiej sprzeda się i będzie pożądany przez lokalną społeczność.

6. Obsługa tego typu myjni jest na prawdę bardzo prosta tak, by każdy potrafił z czegoś takiego korzystać. Nie wymaga ona żadnej dodatkowej wiedzy czy umiejętności i jest dostępna dla każdego. Instrukcja dostępna na myjni jest objaśniona w tak przejrzysty sposób, a same programy mycia są ułożone w kolejności, że można z niej korzystać całkowicie intuicyjnie.

7. Jest wciąż niewystarczająco dużo myjni, kolejki i obrót w tych obiektach bywa olbrzymi. Jest to bardzo nowoczesny i świetnie wpasowujący się we współczesny obraz właściciela samochodu widok, a mycie swojego auta na takiej myjni nie tylko jest całkiem zwyczajne, ale nawet modne.